کاندیداهای احتمالی میاندوآب شاهین دژ و تکاب

بررسی و تحقیق در مورد کاندیداهای نمایندگی مجلس نهم شورای اسلامی

کاندیداهای احتمالی میاندوآب شاهین دژ و تکاب

بررسی و تحقیق در مورد کاندیداهای نمایندگی مجلس نهم شورای اسلامی

تفکیک حوزه انتخابیه میاندوآب شاهین دژ و تکاب

باسمه تعالی

تفکیک حوزه انتخابیه

در این بحث که بحثی است اساسی و مهم که اهمیت این موضوع در حوزه انتخابی ما(میاندوآب،شاهین دژ و تکاب) زیاد است.

حال با در نظر گرفتن اصل شصت و چهارم قانون اساسی این موضوع را بیشتر بررسی می کنیم:

اصل شصت و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

((عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتاد نفر است و از تاریخ همه پرسی سال یکهزار و سیصد شصت و هشت هجری شمسی پس از هر ده سال،با در نظر گرفتن عوامل انسانی،سیاسی،جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می تواند اضافه شود.

زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می کنند.

محدوده حوزه های انتخابیه و تعداد نمایندگان را قانون معین می کند.))

و ما به این نکته مهم دست پیدا می کنیم که افزایش تعداد نمایندگان(تفکیک حوزه انتخابیه) در سال های ۱۳۷۸ و۱۳۸۸ و ۱۳۹۸و......(البته هر ده سال یک بار اتفاق می افتد).

اهمیت قوه مقننه یا همان مجلس شورای اسلامی

می خواهم در رابطه با مجلس شورای اسلامی که یکی از سه قوه در جمهوری اسلامی ایران است صحبت کنم.

قوه مقننه مابین سه قوه،قوه ای است که تمامی اعضای آن با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند و وظیفه اصلی آن قانون گذاری است یعنی قوانین را که کجلس تصویب می کند بر همه اشخاص جامعه اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی واجب و لازم است از آن اطاعت نمایند و ضامن اجرایی آن به نحوی دو قوه دیگر هستند. قوه قضائیه بر تخلف از این قوانین رسیدگی کند و قوه مجریه بر طبق این قوانین حرکت میکند و مصوبات هیئت وزیران نباید از چهارچوبی که قانون معین کرده است خارج شود و محدوده ای را که مجلس تایین کرده است دولت موظف به اطاعت از آن می باشد.

با این اوصاف می توان پی برد که وظیفه مجلس بس سنگین و خطیر است و می طلبد که افراد متخصص و متعهد وارد این قوه شوند.

تعهد و تخصص لازم و ملزم هم هستند یعنی هر یک به تنهایی دارای نقص می باشد و به این ترتیب نمی توان با دارا بودن هریک این دو به موفقیت رسید لذا تعهد به تنهایی دوستی خاله خرسه را به همراه خواهد داشت و تخصص به تنهایی موجبات تباهی را،چون تعهدی نیست که خود را دربرابر مردم مسئول بداند و احساس وظیفه کندو هر چه در توان دارد برای پیشرفت خود سعی و تلاش می کند و در این راستا به پیش خواهد رفت.

البته باید گفت که همه مصوبات مجلس به جز تعیین شش نفر حقوقدان شورای نگهبان ، به تصویب شورای نگهبان برسد.از این حیث که شورای نگهبان قانون مصوب مجلس را از لحاظ فقهی و حقوقی بررسی نماید و در صورت مغایرت نداشتن با این دو اصل اساسی و مهم، قانون مصوب مجلس به عنوان قانون در جامعه شناخته شده و لازمه اجرایی پیدا می کند.

نمایندگان مجلس و وظایفشان

اعضای مجلس شورای اسلامی:

اعضای مجلس شورای که همان نمایندگان و منتخبان مستقیم مردم هستند.

نماینده یا همان منتخب مردم بایستی قدرت تحلیل قانون اساسی و شرع مقدس اسلام را داشته باشد و در ضمن باید به تناسب احتیاجات جامعه از این دو اصل استفاده کرده و در راستای برطرف کردن این احتیاجات جامعه بر آید و را حل هایی طراحی کرده و برای اجرایی کردن این طرحها، آنان را در مجلس طرح نماید و بتواند از آنان دفاع کرده و به تصویب رسانده و به طرحهای  خود که در اصل همان خواسته مردم است،لازمه اجرایی بخشد.

ولی در این بین نمایندگانی دیده می شود که تاکنون علاوه بر این که طرحی را در صحن علنی مجلس طرح ننموده و حتی در طرحهای مطرح در صحن علنی به موافقت یا مخالفت با آن نیز به صورت علنی در پشت تریبون مجلس نپرداخته اند و این امر می تواند از این حیث باشد که یا علم به هیچ یک از طرحهها ندارند و این بدان معنا که از طرحها سر در نمی آورندو یا این که در برابر طرحها و قوانین ملی مسئولیتی احساس نمی کنند که در هر دو صورت با یک صندلی خالی تفاوت زیادی ندارند.

جناب آقای ..... ما به شما رای داده و اعتماد کرده ایم تا از طرف ما صحبت کنید و در تصویب قوانین دخالت داشته باشید و صلاح جامعه را در نظر بگیرید نه آنکه به مجلس رفته و از امتیازات نمایندگی برای خود و اطرافیانتان خرج کنید و حالا کهنزدیک به انتخابات است و از آنجایی که مردم حوزه انتخایه خود در صدداند تا این که حوزه انتخابیه خود را تفکیک کنند و و نماینده مستقلی برای خود داشته باشند و این امر یعنی تفکی حوزه وقت معینی در قانون اساسی دارد و زمان هر ده سال یکبار است و آن هم در سالهای 78و88و98و1408و...... و با در نظر گرفتن این زمان بندی مععلوم می شود که دوره آتی هیچ یک از سالهای مذکور را در خود جای نداده است و امر تقسیمات کشوری«تفکیک حوزه» در دوره آتی مجلس بررسی نخواهد گشت و هر قولی در این زمینه واهی بوده و لازمه اجرایی ندارد و بیشتر جنبه عوام فریبی دارد.امکان دارد این شخص یا با علم به این ماده از قانون اساسی«اصل شصت و چهارم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران» به مردم قول واهی و سرخرمن می دهند و همه در جهت کسب رای می باشد که عاقبت آن از هم اکنون معلوم است و یا این که نسبت به این ماده قانون اساسی بی اطلاع اند که این امر مایه تاسف بوده و این امر نشان از آن دارد که در انتخاب سرنوشتمان بی دقت بوده و جا دارد بگویم که ازماست که بر ماست.

 امید است توانسته با شیم در راستای انتخابی سالم و اصلح قدمی برداشته باشیم.

آشنایی با سرنوشت سازان!

آیا تا چه حد و اندازه ای با کاندیدا های احتمالی مجلس شورای اسلامی آشنایی دارید؟

*         آیا تا چه اندازه با وظایف نمایندگان مجلس آشنایی دارید؟

*         آیا نماینده مجلس باید دارای شرایطی باشد یا خیر؟

 

*         آیا تا چه حدی می توان به نمایندگان اعتماد کرد؟

*         آیا هر رشته درسی یا دانشگاهی با نمایندگی مجلس سازگار است؟

*         آیا مردم می توانند هر خواسته ای از نماینده خود داشته باشند؟

*         آیا می دانید جایگاه مجلس در کجا قرار دارد؟

همه موارد درجهت رسیدن به جایگاهی برای رای دهنده است که بتوان نماینده ای اصلح و مصلح ازبین صالحین انتخاب نمود و از بین همه آنی که از درد مردم بیشتر خبر دارد و بیشتر بر مردم دل میسوزاند و علم یا همان تخصص را نیز دارد که بتواند گرهی از زندگی مردم بازکند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نمایندگانی از مردم هستند که برای ملت و کشور خویش قوانینی بر اساس قانون اساسی و شرع مقدس اسلام وضع می کنند که بعد از تصویب شورای نگهبان که قانون و قوانین مصوب توسط مجلس شورای اسلامی را از حیث مطابقت با شرع و قانون اساسی بررسی می کنند و در صورت نبود اشکال شرعی و قانونی لازم الاجرا قلمداد می کنند که اجرای آن برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی یکسان است و این امر خطیر قانون گذلری می طلبد که قانون گذاران سر رشته ای در علوم قضا و فقه اسلامی که همان دستور  شرع مقدس اسلام در امر قضاست داشته باشند و نماینده مجلس شورای اسلامی علاوه بر علم مرطبت با نمایندگی مجلس که در سطور فوق ذکر شد می بایست دارای تعهد نیز باشند که این تعهد شامل دو بخش اساسی می باشد که عبارتند از مقبولیت و مشروعیت.

مشروعیت در جامعه اسلامی از آن خداوند باری تعالی است و جز ذات مقدسش کسی نمی تواند جواز تایید یا فسخ آن را صادر کند و این امر توسط قوانین و مقرراتی در قالب وحی بر پیامبران الهی نازل گشته است. افرادی که خصوصیتی شبیه به این پیامبران صلاحیت دارند که صلاحیت افراد و اشخاص  را بر اساس قوانین الهی  بررسی کنند.

مقبولیت:در جامعه اسلامی علاوه بر مشروعیت مقبولیت نیز نیاز است که همان رای مخفی مردم در صندوقهای رای هست چنان چه که در زمان پیامبر اکرم به عنوان بیعت مطرح بوده است.

نماینده مجلس پس از این که توانست از صندوق رای، آرا مورد قبولی را کسب کند باید مجلس به وی رای دهد و طبق موارد و توضیحاتی که در بالا ذکر شده است به تصویب قانون بپردازد و مجلس بعد از تصویب قانون دو قوه دیگر را ملزم به اجرای این قوانین بپردازد و این امر اهمیت این قوه را نسبت به دو قوه دیگر دارد.